Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Tomine, díky. Dá se předpokládat, že jsou v autě původní, takže na ně nejspíš dojde. Nicméně, vstřiky, předpokládám nebudou na vině chcípání motoru po startu ani poškubkávání kolem 2 000 otáček.

Abych věděl, jak na tom zhruba motor je, nechal jsem změřit tlaky ve válcích. Výsledek mě celkem mile překvapil a zaplavil lehkým optimizmem: 16,1 - 15,9 - 15,3- 15,3. Mechanika to také překvapilo, protože motor při volnoběhu dosti funí přes olejové víčko, když je otevřené, takže předpokládal, že válce netěsní.

Dále jsem nechal zkontrolovat ventilové vůle, které byly v toleranci - další důvod k lehkému optimizmu.

I z důvodu podivného průběhu výstupu lambda sondy ("kopečky se zploštělými vrcholy" při volnoběžných ot. a podivná "pohoří" při otáčkách vyšších) jsem se rozhodl tuto vyměnit a jít po zapalovací soustavě, takže vyměním zap. modul i kabely a pro jistotu vyměním i relátka zapalování a palivového čerpadla (R4 a R5) - na základě kladné zkušenosti několika uživatelů. Svíčky vypadají jako nové a mají mezeru mezi elektrodou a jiskřištěm původních 1,3 mm.

BTW, ECU zobrazila chybu P1520 - něco jako chyba řízení sání vzduchu. Frajer ve FORD servise (kontrolovali vent. vůle) mi doporučil začít výměnou sání :D a pak přejít na "sytičový" ventil. Možná zkoušel, jestli se nechytím (sání 17k, ventil 5k, pak třeba vstřiky, "cívka", kabely a jedem). Chyba se po výmazu zatím neobjevila a je dost možné, že to byl následek mých předchozích hrátek s nastartovaným motorem bez airboxu. Nevím, zda-li je na místě se obávat totální ztráty "strukturální integrity" klapek - během provozu nejsou slyšet žádné pazvuky, jen mě překvapil jakoby "závodní" zvukový projev motoru při akceleraci - jde rychle do vysokých otáček. Moc nevěřím vadě volnoběžného ventilu - jestliže se podílí na volnoběhu, těžko by držel krásně 700 otáček +- 5.

Dám vědět, jak jsem dopadl po výměně výše zmíněných dílů. Zatím mám plán jako první vyměnit lambda sondu a podívat se, jestli se změnil průběh výstupních hodnot, případně, jestli byl problém vyřešen :D.
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Tak jsem vyměnil lambda sondu a nezaregistroval jsem žádnou změnu - průběh výstupu mi přijde stále podivný, viz obrázek. cca od půlky grafu jelo auto LPG.
Osciloskop_Lambda_Benzin-LPG.jpg
Následně jsem vyměnil zapalovací modul, kabely (oboje NGK) a pro jistotu i 20A relé PCM modulu (BOSCH). Auto jsem krátce projel na benzín a neregistroval jsem, ani jedno škubnutí (ani při nízkých otáčkách pod 2000). Zaregistroval jsem mírné zvýšení volnoběžných otáček z původních 700 na cca 750. Předpokládám, že kontrolovat adaptační mapu po pár minutách provozu na volnoběh a ujetí 1 km nemá valný smysl, nicméně jsem se podíval a ve srovnání s mapou po výměně L-sondy je tam výrazná změna.
Adaptace_nova Lambda_pár km.jpg
Adaptace_nova lambda+civka+kabely_pár km.jpg
Uvidím, jak se bude motor chovat za studena. Snad budu překvapen a zařvu si radostí :D
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Takže dnes ráno po startu motor zdechnul. Po druhém startu volnoběžné otáčky cca 1250. Projev motoru stejný jako dříve - rozjezd na 1. st. trhaný - potřeba více plynu. Zkusím odpoledne po vychladnutí motoru spustit osciloskop už před startem. Třeba z toho půjde něco vyčíst :-?
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
Uživatelský avatar
Tomin
Administrátor
Příspěvky: 921
Registrován: 30 srp 2012, 19:56

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od Tomin »

Adaptace jste po výměně lambdy mazal ?
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop
Uživatelský avatar
Tomin
Administrátor
Příspěvky: 921
Registrován: 30 srp 2012, 19:56

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od Tomin »

Na LPG je průběh z lambdy trhanější. Nevynechává to zápaly na lpg ? (kyslíkové šoky od nezapálené směsi ???)
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Adaptace jsem mazal. Přikládám záznamy z osciloskopu z několikaminutové jízdy. Nevidíte tam něco podezřelého?
osciloskop_1.jpg
osciloskop_2.jpg
osciloskop_3.jpg
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

osciloskop_4.jpg
osciloskop_5.jpg
osciloskop_6.jpg
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Může dělat při startu problém nízké napětí akumulátoru? Dobil jsem včera večer a nechal bez odběru do rána - naměřeno 12,65 V. Po připojení do auta v zápětí naměřeno 12,39 V. Fordiag během jízdy ukazuje hodnotu napětí cca 13,8 V. Na volnoběh jsem na akumulátoru naměřil multimetrem 13,79 V.
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
lu2
Příspěvky: 49
Registrován: 10 zář 2015, 19:44

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od lu2 »

Konečně jsem snad dostal trochu rozum a spustil osciloskop před startem. Na osciloskopu jsem dal sledovat následující výstupy (přidávám hodnoty před startem):
  • ACT/IAT - teplota nasávaného vzduchu = 16,7 (řekl bych v pořádku)
  • ECT - teplota chladicí kapaliny = 13,3 (řekl bych, že je také v pořádku - kapalina se po noci nestihla ohřát na teplotu vzduchu)
  • TPS - poloha škrticí klapky = 198,8 - 199,9 (výchozí hodnota by měla být 197, lehká oscilace)
  • ISCDTY/IACDC - DC proud volnoběžného ventilu = 15 (správnou hodnotu neznám)
  • INT_PRESS - přepočtený absolutní tlak v sání dle TMAP sensoru = 95-96 (lehce osciloval)
  • CHT - teplota hlavy válců = 13,3 (odpovídá ECT, ale nevím, jestli se nejedná o výstup stejného čidla)
  • RPM - otáčky motoru = 0
  • imrc_cmnd - podtlakové řízení vířivých klapek = 0 (poloha otevřeno)
No a co se dělo po startu?
Volnoběžný ventil byl nabuzený zvýšením proudu (59), což znamená, že by TMAP měl vyhodnotit zvýšený tlak v sání, ale opak byl pravdou (hodnota tlaku v sání rychle klesla až na hodnotu 28 a následně začaly padat otáčky), přestože volnoběžný ventil byl buzen vyšším proudem. Po cca 3 sekundách začal tlak v sání opět růst, otáčky kolísaly v intervalu 550-660 až do sešlápnutí plyn. pedálu a otevření škrticí klapky a následného sundání nohy z plynu. Na otevření klapky ovšem nezaregoval TMAP (tlak = 87), ale zaregoval na to elektromagnetický ventil ovládání vířivých klapek. Otáčky vyletěly na hodnotu 2885 a rychle spadly a stabilizovaly se na hodnotě cca 1350. (Obrázek níže)
2. start_studený motor.jpg
Dál byl chod motoru na volnoběh relativně kultivovaný. Ovšem na lehké otevření škrticí klapky motor reagoval poklesem RPM, ale podle průběhu osciloskopu to bylo v reakci na uzavření vířivých klapek. Tlak v sání po otevření klapky již stoupal. Z průběhu jde vidět, že k poklesu RPM při otevření klapky došlo, i když se vířivé klapky nezavřely. (Obrázek níže)
kolísání tlaku v sání při konstantní TPS.jpg
S pokračující jízdou a postupným zahříváním motoru se chod motoru krásně "kultivoval". Při volnoběhu téměř neslyším motor. (Obrázek níže)
volnoběh_zahřátý motor.jpg
Tak a co s tím? :)

Proč po startu dochází k poklesu tlaku v sání? Že by volnoběžný ventil nereagoval na buzení, motor spotřeboval všechen vzduch a pak se dusil? Proč 1-2 minuty po startu reaguje motor poklesem RPM při lehkém otevření škrticí klapky, přestože tlak v sání roste? Sice by se zdálo, že ho dusí vířivé klapky, ale děje se to, ikdyž se nezavírají? Už mám objednáný nový TMAP, sice stávající pracuje, ale nejsem schopný posoudit, jak spolehlivě a za jakých okolností. Chci také dnes změřit tlak v palivové soustavě. Co se ještě podílí na studeném startu?

Díky moc za Váš názor.
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL
Uživatelský avatar
Tomin
Administrátor
Příspěvky: 921
Registrován: 30 srp 2012, 19:56

Re: Studené starty (Ford Mondeo mk3 2.0i 107 kw + LPG)

Příspěvek od Tomin »

To NEreagování volnoběžného ventilu je klidně možné.
Na Duratecu je krokový motor a je BEZ jakékoliv zpětné vazby. Pokud se při nějakém kroku přidře,
tak to ECU nijak nepozná a prostě to jen vynechá kroky = nezmění se pozice ventilu.

Řešil jsem to na jedné Mazdě s Duratecem a ventil skutečně vynechával. Bylo to vidět na osciloskopu, ale chce to 4kanálový osc.
Po výměně za nový vyřešeno.
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop
Odpovědět