ForDiag.cz

Fórum o autodiagnostice
Právě je 21 zář 2021, 04:08

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 14 srp 2020, 17:04 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Tomine, díky. Dá se předpokládat, že jsou v autě původní, takže na ně nejspíš dojde. Nicméně, vstřiky, předpokládám nebudou na vině chcípání motoru po startu ani poškubkávání kolem 2 000 otáček.

Abych věděl, jak na tom zhruba motor je, nechal jsem změřit tlaky ve válcích. Výsledek mě celkem mile překvapil a zaplavil lehkým optimizmem: 16,1 - 15,9 - 15,3- 15,3. Mechanika to také překvapilo, protože motor při volnoběhu dosti funí přes olejové víčko, když je otevřené, takže předpokládal, že válce netěsní.

Dále jsem nechal zkontrolovat ventilové vůle, které byly v toleranci - další důvod k lehkému optimizmu.

I z důvodu podivného průběhu výstupu lambda sondy ("kopečky se zploštělými vrcholy" při volnoběžných ot. a podivná "pohoří" při otáčkách vyšších) jsem se rozhodl tuto vyměnit a jít po zapalovací soustavě, takže vyměním zap. modul i kabely a pro jistotu vyměním i relátka zapalování a palivového čerpadla (R4 a R5) - na základě kladné zkušenosti několika uživatelů. Svíčky vypadají jako nové a mají mezeru mezi elektrodou a jiskřištěm původních 1,3 mm.

BTW, ECU zobrazila chybu P1520 - něco jako chyba řízení sání vzduchu. Frajer ve FORD servise (kontrolovali vent. vůle) mi doporučil začít výměnou sání :D a pak přejít na "sytičový" ventil. Možná zkoušel, jestli se nechytím (sání 17k, ventil 5k, pak třeba vstřiky, "cívka", kabely a jedem). Chyba se po výmazu zatím neobjevila a je dost možné, že to byl následek mých předchozích hrátek s nastartovaným motorem bez airboxu. Nevím, zda-li je na místě se obávat totální ztráty "strukturální integrity" klapek - během provozu nejsou slyšet žádné pazvuky, jen mě překvapil jakoby "závodní" zvukový projev motoru při akceleraci - jde rychle do vysokých otáček. Moc nevěřím vadě volnoběžného ventilu - jestliže se podílí na volnoběhu, těžko by držel krásně 700 otáček +- 5.

Dám vědět, jak jsem dopadl po výměně výše zmíněných dílů. Zatím mám plán jako první vyměnit lambda sondu a podívat se, jestli se změnil průběh výstupních hodnot, případně, jestli byl problém vyřešen :D.

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 18 srp 2020, 18:42 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Tak jsem vyměnil lambda sondu a nezaregistroval jsem žádnou změnu - průběh výstupu mi přijde stále podivný, viz obrázek. cca od půlky grafu jelo auto LPG.
Příloha:
Osciloskop_Lambda_Benzin-LPG.jpg
Osciloskop_Lambda_Benzin-LPG.jpg [ 207.29 KiB | Zobrazeno 1972 krát ]


Následně jsem vyměnil zapalovací modul, kabely (oboje NGK) a pro jistotu i 20A relé PCM modulu (BOSCH). Auto jsem krátce projel na benzín a neregistroval jsem, ani jedno škubnutí (ani při nízkých otáčkách pod 2000). Zaregistroval jsem mírné zvýšení volnoběžných otáček z původních 700 na cca 750. Předpokládám, že kontrolovat adaptační mapu po pár minutách provozu na volnoběh a ujetí 1 km nemá valný smysl, nicméně jsem se podíval a ve srovnání s mapou po výměně L-sondy je tam výrazná změna.
Příloha:
Adaptace_nova Lambda_pár km.jpg
Adaptace_nova Lambda_pár km.jpg [ 225.97 KiB | Zobrazeno 1972 krát ]

Příloha:
Adaptace_nova lambda+civka+kabely_pár km.jpg
Adaptace_nova lambda+civka+kabely_pár km.jpg [ 222.6 KiB | Zobrazeno 1972 krát ]


Uvidím, jak se bude motor chovat za studena. Snad budu překvapen a zařvu si radostí :D

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 19 srp 2020, 08:58 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Takže dnes ráno po startu motor zdechnul. Po druhém startu volnoběžné otáčky cca 1250. Projev motoru stejný jako dříve - rozjezd na 1. st. trhaný - potřeba více plynu. Zkusím odpoledne po vychladnutí motoru spustit osciloskop už před startem. Třeba z toho půjde něco vyčíst :-?

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 21 srp 2020, 10:10 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: 30 srp 2012, 19:56
Příspěvky: 906
Adaptace jste po výměně lambdy mazal ?

_________________
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 21 srp 2020, 10:14 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: 30 srp 2012, 19:56
Příspěvky: 906
Na LPG je průběh z lambdy trhanější. Nevynechává to zápaly na lpg ? (kyslíkové šoky od nezapálené směsi ???)

_________________
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 21 srp 2020, 12:41 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Adaptace jsem mazal. Přikládám záznamy z osciloskopu z několikaminutové jízdy. Nevidíte tam něco podezřelého?
Příloha:
osciloskop_1.jpg
osciloskop_1.jpg [ 89.43 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

Příloha:
osciloskop_2.jpg
osciloskop_2.jpg [ 111.75 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

Příloha:
osciloskop_3.jpg
osciloskop_3.jpg [ 105.09 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 21 srp 2020, 12:42 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Příloha:
osciloskop_4.jpg
osciloskop_4.jpg [ 117.95 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

Příloha:
osciloskop_5.jpg
osciloskop_5.jpg [ 101.52 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

Příloha:
osciloskop_6.jpg
osciloskop_6.jpg [ 108.11 KiB | Zobrazeno 1948 krát ]

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 21 srp 2020, 12:46 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Může dělat při startu problém nízké napětí akumulátoru? Dobil jsem včera večer a nechal bez odběru do rána - naměřeno 12,65 V. Po připojení do auta v zápětí naměřeno 12,39 V. Fordiag během jízdy ukazuje hodnotu napětí cca 13,8 V. Na volnoběh jsem na akumulátoru naměřil multimetrem 13,79 V.

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 24 srp 2020, 11:18 
Offline

Registrován: 10 zář 2015, 19:44
Příspěvky: 49
Konečně jsem snad dostal trochu rozum a spustil osciloskop před startem. Na osciloskopu jsem dal sledovat následující výstupy (přidávám hodnoty před startem):
  • ACT/IAT - teplota nasávaného vzduchu = 16,7 (řekl bych v pořádku)
  • ECT - teplota chladicí kapaliny = 13,3 (řekl bych, že je také v pořádku - kapalina se po noci nestihla ohřát na teplotu vzduchu)
  • TPS - poloha škrticí klapky = 198,8 - 199,9 (výchozí hodnota by měla být 197, lehká oscilace)
  • ISCDTY/IACDC - DC proud volnoběžného ventilu = 15 (správnou hodnotu neznám)
  • INT_PRESS - přepočtený absolutní tlak v sání dle TMAP sensoru = 95-96 (lehce osciloval)
  • CHT - teplota hlavy válců = 13,3 (odpovídá ECT, ale nevím, jestli se nejedná o výstup stejného čidla)
  • RPM - otáčky motoru = 0
  • imrc_cmnd - podtlakové řízení vířivých klapek = 0 (poloha otevřeno)

No a co se dělo po startu?
Volnoběžný ventil byl nabuzený zvýšením proudu (59), což znamená, že by TMAP měl vyhodnotit zvýšený tlak v sání, ale opak byl pravdou (hodnota tlaku v sání rychle klesla až na hodnotu 28 a následně začaly padat otáčky), přestože volnoběžný ventil byl buzen vyšším proudem. Po cca 3 sekundách začal tlak v sání opět růst, otáčky kolísaly v intervalu 550-660 až do sešlápnutí plyn. pedálu a otevření škrticí klapky a následného sundání nohy z plynu. Na otevření klapky ovšem nezaregoval TMAP (tlak = 87), ale zaregoval na to elektromagnetický ventil ovládání vířivých klapek. Otáčky vyletěly na hodnotu 2885 a rychle spadly a stabilizovaly se na hodnotě cca 1350. (Obrázek níže)
Příloha:
2. start_studený motor.jpg
2. start_studený motor.jpg [ 108.21 KiB | Zobrazeno 1922 krát ]


Dál byl chod motoru na volnoběh relativně kultivovaný. Ovšem na lehké otevření škrticí klapky motor reagoval poklesem RPM, ale podle průběhu osciloskopu to bylo v reakci na uzavření vířivých klapek. Tlak v sání po otevření klapky již stoupal. Z průběhu jde vidět, že k poklesu RPM při otevření klapky došlo, i když se vířivé klapky nezavřely. (Obrázek níže)
Příloha:
kolísání tlaku v sání při konstantní TPS.jpg
kolísání tlaku v sání při konstantní TPS.jpg [ 117.55 KiB | Zobrazeno 1922 krát ]


S pokračující jízdou a postupným zahříváním motoru se chod motoru krásně "kultivoval". Při volnoběhu téměř neslyším motor. (Obrázek níže)
Příloha:
volnoběh_zahřátý motor.jpg
volnoběh_zahřátý motor.jpg [ 106.09 KiB | Zobrazeno 1922 krát ]


Tak a co s tím? :)

Proč po startu dochází k poklesu tlaku v sání? Že by volnoběžný ventil nereagoval na buzení, motor spotřeboval všechen vzduch a pak se dusil? Proč 1-2 minuty po startu reaguje motor poklesem RPM při lehkém otevření škrticí klapky, přestože tlak v sání roste? Sice by se zdálo, že ho dusí vířivé klapky, ale děje se to, ikdyž se nezavírají? Už mám objednáný nový TMAP, sice stávající pracuje, ale nejsem schopný posoudit, jak spolehlivě a za jakých okolností. Chci také dnes změřit tlak v palivové soustavě. Co se ještě podílí na studeném startu?

Díky moc za Váš názor.

_________________
Lu2

Nyní: Ford Mondeo III 2.0i 107 kW po FL
Dříve: Ford Focus I 1.6i 74 kW po FL


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
PříspěvekNapsal: 31 srp 2020, 12:00 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: 30 srp 2012, 19:56
Příspěvky: 906
To NEreagování volnoběžného ventilu je klidně možné.
Na Duratecu je krokový motor a je BEZ jakékoliv zpětné vazby. Pokud se při nějakém kroku přidře,
tak to ECU nijak nepozná a prostě to jen vynechá kroky = nezmění se pozice ventilu.

Řešil jsem to na jedné Mazdě s Duratecem a ventil skutečně vynechával. Bylo to vidět na osciloskopu, ale chce to 4kanálový osc.
Po výměně za nový vyřešeno.

_________________
Tomas, fordiag (at) fordiag.cz
Mondeo 2.5T I5 Ghia Duratec volvotop
Mondeo 1.8 16V Ghia Zetec blacktop


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz